Обратно към пълната версия на статията »

КЗП: „Тече активна кампания за проверки при продажбата на ученически стоки“

КЗП: „Тече активна кампания за проверки при продажбата на ученически стоки“
A A+ A++ A

Комисията за защита на потребителите (КЗП) осъществява засилен мониторинг в търговските обекти и онлайн магазините, които предлагат стоки и услуги, свързани с подготовката на учениците за първия учебен ден, съобщи председателят Димитър Маргаритов по ТВ „Европа”. Инспекторите следят за ясното и точно информиране на клиентите относно характеристиките на продуктите, за обозначаването на цените и за коректното прилагане на условията при обявени намаления, обясни Маргаритов. „Следим дали коректно се поднася информацията в офертите за стоки като ученически раници или облекла, където се сдържат характеристики, представящи тези артикули като особено полезни, включително и за здравето на учениците. Основното е дали твърденията могат да бъдат доказани със съответните документи, лабораторни тестове и изпитвания на дадените стоки. Например, на анатомична раница – по какъв начин тя влияе благотворно върху гръбначния стълб на ученика, без да го уврежда”, обясни Маргаритов. Председателят на КЗП посочи, че са установявани некоректни практики в предходни години, тъй като кампанията е традиционна за Комисията. „Рекламират се подобни стоки с техния чудодеен ефект, а всъщност няма доказателства”, каза той и допълни, че когато търговците не успеят да представят съответните документи на контролния орган, се стига да санкция и забрана на практиката. Маргаритов обърна внимание и на безопасността на облеклата за по-малките ученици. „Следим дали отговарят на утвърдените европейски стандарти за безопасност. Например, липсата на шнурове и дълги връзки, които могат да създадат повишен риск за детето при придвижване, качване или слизане от транспортно средство, каране на велосипед и т.н.”, даде примери той. „Хубавото е, че проблемът с двойния стандарт при храните беше признат от всички, включително и от икономики, които в началото бяха малко по-консервативни относно това, че такова разделение съществува”, коментира Маргаритов по повод провелата се вчера дискусия в Европейския парламент и взетото от депутатите решение, че продукти с една и съща марка трябва да имат еднакво съдържание във всички страни от Европейския съюз. Той припомни, че това признаване стана факт по време на Българското председателство на Съвета на ЕС при проведени форуми у нас по темата с участието на еврокомисаря Вера Йоурова. Председателят на КЗП обясни, че с изменение на директивата за нелоялните търговски практики – като част от пакета с мерки в т.нар. Нова сделка за потребителите, няма да може един производител да предлага даден продукт с различни качества под една и съща марка. „Нашата Комисия се включи още в самото начало в пилотния проект на ЕК за допълнителни доказателства относно наличието на т.нар. двоен стандарт. Вече работим по проект, който ще бъде посветен основно на тестване и изпитване на храни, спиртни напитки и др.”, каза още Маргаритов. Председателят на КЗП изрази мнение, че направената от ЕК реформа в авторското право е необходима и от гледна точка на съвременния дигитален свят, и като част от Стратегията за цифровия единен пазар. „В съвременното развитие на комуникационните технологии има нужда от промени, които да гарантират – от една страна, че няма да бъдат нарушени правата на тези, които създават въпросното съдържание, и от друга – че потребителите ще могат да се възползват от всички комуникационни канали, които ежедневно се използват, за да се насладят пълноценно на електронното съдържание, което често включва музика, книги и други обекти на интелектуална собственост”, коментира Маргаритов.