Обратно към пълната версия на статията »

Дейвид О'Брайън: Ако концесията на летищата доведе до вдигане на таксите, Ryanair може да се премести и от България

Дейвид О'Брайън: Ако концесията на летищата доведе до вдигане на таксите, Ryanair може да се премести и от България
Снимка: Йоанна Димитрова
A A+ A++ A

Дейвид О'Брайън е мениджър ''Бизнес развитие'' в Ryanair от януари 2014. Преди това е бил ръководител на различни оперативни отдели в компанията от 1998.

Какви са плановете на Ryanair за България ?

Д.О.: Имаме големи планове за България. Планираме през идната година да обслужим 1,5 милиона пътници само в София. Като имате предвид, че миналата година на летището в София са посрещнати и изпратени 4,1 милиона пътници. С нашето допълнение ще бъде постигнат ръст от 37%.

И тъй като миналата година не сме имали полети от столицата, в края на идната година планираме дял от 30% от целия трафик, което определено е сериозна порция.

Днес обявяваме общо 21 маршрута, които ще обслужваме, 10 от тях ще са напълно нови за местния пазар.

Така ще прекъснем и доминацията на двете най-популярни линии – едната нискотарифна, а другата - бившата държавна авиолиния.

Искам да изкажа специална благодарност към отличната работа на хората, които управляват Летище София в момента. Христо Щерянов и мениджърският щаб се справят отлично с поддържането на ефективен модел на управление, като поддържат и летищните такси на правилното ниво.

Предполагам знаете, че в България се обсъждат концесиите на две ключови летища - София и Пловдив? Какво е вашето мнение по въпроса с концесията на летища?

Бихме искали и да кажем, че когато правителството започне да мисли за концесия, трябва внимателно да се погледне какво се е случило с други подобни летища в региона. Ако погледнете Грузия, от другата страна на Черно море, правителството вече няма контрол върху столицата Тбилиси. Ако погледнем Тирана в Албания, никой не иска да лети през тяхното летище, защото след концесията летището изисква повече пари от авиокомпаниите. Всъщност исканите суми там са същите, каквито искат на летище ''Шарл дьо Гол'' в Париж. Така че трябва да се внимава.

По наше мнение летището не бива да се отдава на концесия на онзи, който предложи най-висока цена. Защото независимо колко пари бъдат взети, те ще бъдат забравени следващата година. Парите няма да ги има. А трябва летището да се отдаде на концесия на онзи, който предлага най-голям поток от пътници. Ако ви кажат, че ще увеличат броя на пътниците от 5 на 10 милиона, тогава добре.

България има по-голямо население от Ирландия, но от Ирландия минават близо 33 милиона пасажера. А в България има само 7,5 милиона пасажера. Тук има невероятна възможност за развитие.

Затова би било умно от страна на правителството да каже, ‘’Не искаме парите ви, искаме пасажери и туристи, които ще стимулират бизнеса и икономиката.’’

В Гърция продадоха островните си летища за 1,5 милиарда евро, а правителството плаща външен дълг от близо 2,5 милиарда на всеки две седмици.

В България ще имаме постоянен център и три самолета, което за нас е инвестиция от 300 млн.евро, като така вероятно и в сектора ще се разкрият до 1100 нови работни места. Ще има екип от пилот, инженери и всички те ще бъдат физически рапзоложени в София

Защо избрахте България, за разширяването на бизнеса си в Европа?

Причините са няколко и от различен характер. На първо място, въпреки че цената не е идеална, е доста по-добра от тази на много други летища в региона.

Второ, очевидно е, че няма достатъчно полети от и за България. От София има 52 маршрута. Летище ‘’Шарлероа’’ в Брюксел, което е второто по големина, има 92 маршрута към други дестинации в Европа. Така, че ясно се виждат възможностите за развитие.

И на последно място, на пазара ви доминират две компании. Ако сравните цените на други нискотарифни авиокомпании от София и тези в Букурещ, например, там цените са наполовина по-ниски. Така че е и наша цел да оправим този проблем.

В последните месеци стана известна информацията, че ще се фокусирате повече на по-добро обслужване на клиенти. Защо правите промени в тази насока?

Ние винаги сме се фокусирали в обслужването на клиенти, но фокусът беше много тесен. Компонентите бяха малко досега. Това са цената, преди всичко сигурността, точността, искахме клиентите да могат да разчитат на нас, и се стараехме да не губим багаж. Това беше почти всичко, което предлагаме. И именно затова дялът ни в Европа се увеличи на 90 милиона пътника преди да решим да правим промени.

Сега, за разлика от други авиокомпании, сме много по-либерални по отношение на количество багаж. Не взимаме допълнителна такса за ръчен багаж. Работим и по други аспекти. Сега вече имаме възможност за избор на седалка, преди нямаше. Започнахме да променяме и вътрешното обзавеждане на самолетите, имаме нови униформи и отговаряме много по-бъзо на запитвания и проблеми на пътниците.

На много хора им се струва, че искате да надминете Луфтханза в Европа?

Ние всъщност вече ги надминахме поне в Европа. Ако измервате печалба на пътник на километър, може да изчислите по-голяма печалба на пътник, тъй като много от компаниите летят на дълги разстояния. Ние мерим по брой пътници, тъй като ние не летим извън Европа за момента. Използваме Европейската авиационна зона, тоест летим до Мароко, Норвегия, Израел.  

#България #летища #инвестиции #фокус #център #Ryanair #Lufthansa #Европа #концесия