Средно 5-10% се увеличават парите за училищата в отдалечените райони

Средно 5-10% се увеличават парите за училищата в отдалечените райони
Източник: pixabay.com
A A+ A++ A
Средно с 5-10% ще се увеличат парите за училищата в отдалечените райони. Имаме допълнителна добавка за общините в Родопите, където сме в момента." Това заяви пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Днес той се срещна с директори на училища от Смолянска област, предаде Actualno.com. В бюджета за 2018 г. средствата за образование са с 1 млрд. повече от тази година. "Увеличението е различно при различните общини и дейности, защото се смесват няколко неща. От една страна добавяме нови елементи във формулата. От друга страна по този диференциращ механизъм в една и съща община повече се увеличават средствата за детските градини, по-малко за училищата или обратно. В общия случай увеличението е от 3-4 до над 20%. Средно може би е между 5-10%", посочи той.

Той подчерта, че като цяло промените, направени в разпределителния механизъм, водят до увеличаване на средствата в по-малките училища и детски градини. Специален акцент в дискусията бе поставен върху професионалното образование. За догодина предложението със Закона за държавния бюджет за промяна в Закона за предучилищното и училищното образование е диференцирано финансиране на професионалните паралелки в зависимост от бъдещото търсене. Допълнително финансиране ще получат паралелките с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда. Предстои този механизъм да бъде разработен. В общи линии се знае в кои сектори са тези паралелки. Промяната със сигурност ще засегне техническите професии и те още в началото на 2018-та ще получат още пари. Предвидени са за целта 3 млн. лв. Може да се тръгне към диференциран подход – паралелките с най-остър недостиг да получат повече, съответно обратното.
"Системата постоянно трябва да се адаптира и преструктурира в съответствие с това. Иначе голямото предизвикателство пред системата в средносрочен и дългосрочен план е повече учители, повече млади хора, които да се включат в педагогическата професия. Това става с увеличение на възнаграждението като една основна мярка. Предизвикателството в Смолянска област е особено в детските градини да се увеличат тези възнаграждения. В редица общини имат задължения, средствата не достигат. Налага се общините да дофинансират. Другото голямо предизвикателство е свързано с материалната база. Тя е голяма и изисква усилията на училищата за поддържането и обновяването ѝ да бъдат подпомагани както от министерството, така и от общините", каза още Вълчев. По дискусията за въвеждане на мандатност на директорите просветният министър каза, че в голяма степен тя е била проведена „преднамерено и професионално“ при обсъждането на проектозакона за училищното и предучилищното образование. "Въпросът беше дали можем да подложим системата веднъж на четири или пет години на пълна смяна на директорите. Искаме ли да сменяме всички директори и какво ще коства всичко това на системата. Определено резултатът така, както си го представяхме и най-вече както народните представители си го представяха, е с преобладаващи негативни ефекти", коментира Вълчев. Затова е било взето решение да се заложи на механизма на атестация. Той трябва да направи така, че директорите, които не си вършат достатъчно добре работата и получат ниска оценка, да бъдат сменени. На останалите да им продължи правоотношението, което е своеобразна мандатност, но не в пълния вариант.

#училища #пари

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"