Ползите от дуалното обучение: Откакто работят, учениците ходят редовно на училище и даже не закъсняват

Ползите от дуалното обучение: Откакто работят, учениците ходят редовно на училище и даже не закъсняват
A A+ A++ A

Ползите от дуалното обучение в професионалните гимназии са очевидни - рязко е намалял броят на отпадащите ученици, а трудовата дисциплина се пренася и в училище - намаляват отсъствията и закъсненията на онези, които работят по трудов договор. Това сподели ръководителят на българо-швейцарския проект за въвеждане принципите на дуалното обучение ДОМИНО („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“) Петя Евтимова по време на съвместно заседание на три парламентарни комисии - по образование, по социална политика и по икономика.

Дуалното обучение, при което учениците от включилите се професионални училища, едновременно учат и работят във фирми по специалността си, е довело до още един положителен ефект - тези професионални гимназии нямат проблем със запълването на местата в паралелките си след изпитите за прием в гимназиите, добави Евтимова.

Тя подчерта, че с над 200 фирми и 2000 ученици в дуално обучение е добре държавата да се вслуша в предложенията на участниците в тази система. Бизнесът например поставя въпроса трябва ли да плаща здравни осигуровки на работещите ученици при положение, че държавата ги осигурява. Той има проблем и с получаването на разрешителни за работа на непълнолетните от инспекцията по труда - миналата година има 128 отказа. Фирмите питат още трябва ли учениците да имат право на платен годишен отпуск при тримесечна ваканция. Бизнесът предлага също учебните програми да се обновяват най-малко веднъж на пет години, да има и регистър на фирмите, които покриват дадени критерии, за да могат да имат правото да наемат ученици, които учат дуално.

Министърът на образованието Красимир Вълчев, който участва в заседанието, коментира, че ако се изключи въпроса с уреждането на трудовите взаимоотношения, Министерството на образованието е готово да направи промените, които касаят обучението - регистъра на фирмите и актуализацията на учебните планове.

"Предпоставките за стартиране и разширяване на дуалното образование са налице. Трябва да се направят допълнителни промени, които да отстранят пречките пред по-нататъшното разрастване. Работна група работи по този въпрос и предложенията ще бъдат отправени до края на март", посочи той.

Той подчерта, че се подготвя прехвърлянето на обучението от финансирано от проектно във финансирано от бюджета, като се предвижда допълващо държавно финансиране, а идващото от швейцарска страна се концентрира в определени дейности, например учебни планове, но не да покрива преки разходи, като стипендии на учениците.

Как точно ще бъде решен основният въпрос - с трудовите отношения на учениците в дуалната форма, не стана ясно въпреки участието в дискусията на министъра на труда и социалната политика Бисер Петков и зам.-министъра на икономиката Лъчезар Борисов.

До края на март работна група да предложи варианти за законодателни изменения на депутатите, решиха 60-те депутати от трите комисии по предложение на председателя на комисията по образование и бивш зам.-министър на образованието Милена Дамянова.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Образование
Последно от Образование

Всички новини от Образование »